1.
Социално
развитие- Между 5та и 6-та г. децата играят все още изолирано, като
взаимодействията им имат съвсем случаен характер. Между 6-та и 8-та г. всички
субекти от групата работят в съдружие. Детето вече е разбрало, че е просто дете,
като възрастните около него и собственият му Свръх Аз му помагат да разбере
това. То вече е наясно, че не е в центъра на светаи, че светът на възрастните е
затворен за него.Детето се отдалечава от тези контакти, които вече не са
толкова необходими за неговата сигурност и бяга при връстниците си, сред които
намира много повече възможности да се покаже голямо и да бъде приемано за
такова.
През този период, от една страна се наблюдава нарастваща тенденция към
самостоятелност и откъсване от родителите, от друга- проявява се тенденция към
социална зависимост, като детето се опитва да привлече вниманието на
връстниците си, използвайки различни похвати. Тук вече могат да се наблюдават
игри, свързани с правила. Всеки се старае да спазва своите правила, но в същото
време контролира другите да не превишат техните.
Появата на колективи и организирани игри доказва, че сътрудничеството е
станало възможно, макар и да не е особено стъбилно. Потвърждават го изобилието
от конфликти и караници. Често по- малките, подражавайки на играта на големите,
не ги разбират правилно и ги прилагат произволно или пък неволно ги нарушават.
Трябва да се има предвд, че детето няма никаква възможност да избира
партньорите си. На предходните етапи практически са наложени от възрастния, в
зависимост от неговите социални връзки. След това са му наложени от училището и
от повече или по- малко случайното разпределение по класове или работни групи.
Следователно, решаващи са много за детето външни фактори, като то приема
другарчетата си, където ги намери- в същия клас, в същата жилищна кооперация
или в същия квартал, без да упражнява реален избор, основан на лични симпатии.
Към 8-мата си година детето става много чувствително към общественото
мнение на своите връстници. То се безпокои за своя социален успех, за своята
популярност, която при нужда поддържа с малки подаръци.
Със сигурност тази популярност не е толкова важна за родителите, които
се грижат повече за мнението, което другите връстници имат за техния потомък. Съвсем
рядко явления са семействата, в които детето се подготвя и обучава с оглед на
социалния опит, който представлява ходенето на училище.
Преживяванията и натрупаният опит на детето в рамките на групата са
много важни за неговото развитие, защото точно там то може да опознае
взаимността и солидарността, които имат решаващо значение за неговото умствено
развитие и бъдещото му равновесие.
Именно при неизбежните разногласия то се научава да отстоява своите
права. Ако в началото го прави чрез цупене, обиди и удари, то скоро ще го прави
чрез дискусия. След като се е задоволявало само да твърди нещо категорично или
да прибягва до прословутото „
Татко ми го каза’’, от 7-мата и 8-мата година ще се опитва да убеждава своите
връстници, ще търси аргументи или доказателства, които ще доведат до тяхното
съгласие.
Няма коментари:
Публикуване на коментар