понеделник, 22 декември 2014 г.

Най- често срещани психични разтройства в детско-юношеска възраст / по международна класификация на болестите-Х ревизия, адаптирана за родители/

Най- често срещани психични разтройства в детско-юношеска възраст
/ по международна класификация на болестите-Х ревизия, адаптирана за родители/

Характерна особеност на детето е динамичният процес на растеж и развитие. Развитието започва още преди зачеването. От бъдещите си родители детето получава генетичния материал и средата, в която ще протече развитието на вътреутробния живот до постигане на психосоциална зрялост и автономност. Семейството, в което ще се появи детето, до голяма степен определя неговата съдба с това дали бременността е желана, планирана или не. Системата семейство е основната определяща структура за развитието на детето. Майката е носител на обич и доверие, бащата е носител на социален престиж и закрила, обект за индификация при момчетата. Отглеждането в институция, без семейство оказва изключително неблагоприятно въздействие върху развитието на всяко дете. Децата в институция търпят редица лишения и загуби в емоционален и социален аспект. Липсата на топла, еднолична емоционална връзка и липсата на социални модели водят до значителен процент на изоставане в умственото развитие и до трайни емоционални нарушения и затруднена социализация в зряла възраст. Детето е една динамична структура и може да носи в себе си преспективата на развитието. То ще стане утре по- знаещо, по- можещо и автономно, ако всички заедно- родители и специалисти се погрижим за това. Това, което днес е непреудолимо и неразрешимо, утре ще може да се превъзмогне, стига да се знаят факторите, които въздействат на развитието.
Ще се спрем накратко на етапите на развитие на детето и факторите, които биха могли да да го нарушат.
Периоди в развитието на детето
През този период се образува плода, органогенезата и тъканната диференциация
Определящи фактори, които оказват влияние са:
·        Генетични: Наследственият материал, който детето получава от родителите си.
·        Външни биологични: Това са инфексии, интоксикации, недохранване, травми и други биологични причини, които могат да доведат до увреждания на майката и плода.
Най- честите последствия при неблагоприятното въздействие на тези фактори са умствената недоразвитост при децата, наред с други органни или неврологични поражения.
Втори етап: кърмаческа възраст
Включва първата година от живота на детето.
Основна роля играе връзката между майката и кърмачето. Тях ги свързват не само действията около физическото обгрижване, но и интензивни процеси на емоционални взаимоотношения: насрещна усмивка на три месечна възраст, приятните усещания от кожния допир, топлината на тялото, удоволствието от сукането по време на кърменето.Към шестия месец детето познава образа на майката и сяда, към края на първата година са първите думи и прохождането.
Трети етап:Ранно детство
Включва възрастта от една до три години
Овладяването на ходенето, силна привързаност към майката и страх при отделянето от нея. Овладяване на речта, знае към сто думи. Към втората година прави кратки изречения и разбира много неща от околната действителност. Говори за себе си в трето лице, познава образа си в огледалото, обича да се налага.
Четвърти етап: Предучилищен период
Детето е на възраст от три до шест години

Започва процесът на индификация с родителя от същия пол. Осъзнава разликата между половете. Появяват се диференцирани чувства като срам, вина. Обогатява се фантазията, която намира израз в игровата дейност и желанието да се слушат приказки. Непрекъснато детето задава въпроси. Добива представа за смъртта, което е основа за преживяването на тревожност. Това е възрастта на въпросите: „ Какво е това?” / опознаване/ „ Защо става това?”/ търсене на причинност/.
Пети етап: Ранна училищна възраст
Детето е възраст от 7 до 11 години
Детето тръгва на училище, което е преломен момент в неговото развитие. За първи път има сериозни задължения, необходимост да се спазва реда и дисциплината в час.Вниманието все още не е достатъчно устойчиво. Развива се конкретно-образната памет. Творческото въображение се проявява в измислянето на разкази, рисуването и игрите.
Шести етап: Средна училищна възраст
Детето е на възраст от 7 до 12 години
Започва пуберитетното развитие. Това е съществен период от живота на детето и сам по себе си е нормален и необходим кризисен период от живота. Характеризира се с хормонални промени. Детето узрява телесно, социално и психически. Детето понякога се затваря в себе си, вътрешният му живот става много по- интензивен, често не признава родителския авторитет. Чувството за справедливост и свобода се проявяват с особена сила. Връзката с връстниците замества близостта с родителите.Децата обичат да спорят, да се защитават, отстояват себе си, пробват възможните граници. Сексуалният живот завладява съзнанието, сексуалните пориви се изявяват в нощни полюции и онанизъм.
Седми етап: Горна училищна възраст
Детето е на възраст от 12 до 18 години
Интересите на децата са насочени към извънучищни занимания, обърнати са към обществото. Децата развиват чувство за алтруизъм, държат на приятелството и любовта. Отдават се на любими занимания и избор на професия. При строг контрол от страна на родителите се конфронтират с тях.


Няма коментари:

Публикуване на коментар