понеделник, 22 декември 2014 г.

F 80 Специфични разтройства на развитието на речта и езика

F 80 Специфични разтройства на развитието на речта и езика

Това са група разтройства, при които нормалните закономерности на усвояване на езика са нарушени още от ранните стадии на развитие.
          Тези състояния не се дължат пряко на аномалии в неврологичните функции или говорния апарат, на сензорни нарушения или на умствена изостаналост.
          Детето може да разбира и общува по- добре в определени ситуации, най-често в позната среда, отколкото в непозната, но езиковите му умения и в двата случая са разстроени.
          Забавя се началото на проговарянето и темпото на усвояването на речевите умения. Задружната в развитието на езика често е последвана от сензорни трудности в четенето и правописа, абнормности в интерперсоналните взаимоотношения, емоционални и поведенчески разтройства. Това налага ранното и точно диагностициране, което би трябвало да се извърши от специалисти / детски психиатър, клиничен психолог, специален педагог/ с цел да се определи клиничното разтройство по:
·        Тежест
·        Протичане
·        Тип
·        Придружаващи проблеми
Много съществено е да се обърне внимание на начина, по който се използва речта и езика. Ако е абнормен, а не просто отговарящ на по – ранен етап от развитието, или ако включва качествено абнормни черти, вероятно се касае за клинично изразено разтройство. Ако се наблюдават и придружаващи проблеми като нарушения в училищните умения/ най- чести са изоставянето в четено и правописа./ Може да има емоционални и/ или поведенчески разтройства.
     Съществен момент при определяне на разтройството е нивото на умствено развитие.

     Да се има предвид и други състояния, които могат да доведат до нарушения в развитието на речта като тежка глухота или други неврологични заболявания.

Няма коментари:

Публикуване на коментар