F 80 Специфични
разтройства на развитието на речта и езика
Това са група разтройства, при които нормалните закономерности на
усвояване на езика са нарушени още от ранните стадии на развитие.
Тези състояния не се дължат пряко на
аномалии в неврологичните функции или говорния апарат, на сензорни нарушения
или на умствена изостаналост.
Детето може да разбира и общува по-
добре в определени ситуации, най-често в позната среда, отколкото в непозната,
но езиковите му умения и в двата случая са разстроени.
Забавя се началото на проговарянето и
темпото на усвояването на речевите умения. Задружната в развитието на езика
често е последвана от сензорни трудности в четенето и правописа, абнормности в
интерперсоналните взаимоотношения, емоционални и поведенчески разтройства. Това
налага ранното и точно диагностициране, което би трябвало да се извърши от
специалисти / детски психиатър, клиничен психолог, специален педагог/ с цел да
се определи клиничното разтройство по:
·
Тежест
·
Протичане
·
Тип
·
Придружаващи
проблеми
Много съществено е да се обърне внимание на начина, по който се
използва речта и езика. Ако е абнормен, а не просто отговарящ на по – ранен
етап от развитието, или ако включва качествено абнормни черти, вероятно се
касае за клинично изразено разтройство. Ако се наблюдават и придружаващи
проблеми като нарушения в училищните умения/ най- чести са изоставянето в
четено и правописа./ Може да има емоционални и/ или поведенчески разтройства.
Съществен момент при
определяне на разтройството е нивото на умствено развитие.
Да се има предвид и други
състояния, които могат да доведат до нарушения в развитието на речта като тежка
глухота или други неврологични заболявания.
Няма коментари:
Публикуване на коментар