Възрастови кризи
В хода на развитието
на детето се преминава и през така наречените възрастови кризи, които са
нормално психологично явление.
Първа възрастова криза- от две до четири години. Характеризира се с прояви на
негативизъм, откриване на собственото „ Аз „ и тенденция към самостоятелност.
Втора възрастова криза- от шест до седем години. Свързана е с започване на
училище, нови изисквания, дисциплина, подчиняемост, задължения и отговорности.
Разширява се умствения кръгозор, изработват се нови мотиви за поведение и
отношение към хората.
Трета възрастова криза- пубертетна криза, с характерните прояви на пубертета.
Най- често
подпомагащи фактори за благоприятен изход от възрастовите кризи са :
·
Пълното и
функциониращо семейство, атмосферата на топлина, разбиране и подкрепа в
близката и по- широката обкражаваща среда
·
Възпитанието
в морално – етични норми на поведение и спазването на общоприетите стандарти
·
Природосъобразен
начин на живот, спазване на хигиенни норми, режим, съобразен с възрастта и
спецификата на детето
·
Насочване
към хоби, изкуство и / или спорт, предпочитан от детето и подходящ за неговата
възраст понякога е фактор, който разрешава на детето и родителите не само да
преудолява кризи, но и срещне значими за бъдещето му личности, които могат да
повлияят положително на развитието му
·
От
значение са и взаимодействията на институцийте, работещи с деца професионално,
да подпомагат детското развитие, а не да подхождат формално към детските съдби
В България за
диагностициране на болестните състояния е разработена по международна
класификация на заболяванията, при която е възприета буквено- цифрена схема на
кодиране.
Няма коментари:
Публикуване на коментар