четвъртък, 27 ноември 2014 г.

Емпатия и валидация при общуването с хора с увреждания-част трета

Конкретните и специфични социални отношения, които са търсеният от нас предмет на общуването и валидацията на хората с увреждания, откриваме именно в съдържанието и формите на общуването. Но това е общуване, което организира/ насочва, стимулира / усвояването на културата на обществото- познавателна, емоционална, социална и други, представени като психологически и социални явления с емоционален характер. Тези отношения подпомагат хората с увреждания в социализацията си при формирането на чувства/ за разлика от емоциите чувствата са по- силни психични преживявания, които траят по- дълго време /, необходими в съвместната им дейност с другите хора и които повишават ефективността на общуването чрез създаване на емоционален фон с позитивно значение и практикуване на различни социални дейности и взаимодействия, които също предполагат предаване и усвояване на опит и култура в условията на благоприятен емоционално- волеви климат. Тези два аспекта на общуването се актуализират чрез няколко основни способа на въздействие/ взаимодействие /, внушение, заразяване / инициация /, убеждение, подражание, подпомагане, ръководство и т.н. Поради обстоятелството, че тези процеси се разгръщат при хора с увреждания в сферата на соц. им възможности и умения на част от тях, освен обучаващо те ще притежават и компенсаторно, корекционно и развиващо значение. Релациите/ взаимодействията / между социалните индивиди , които възникват в условията на специално организирана/ „педагогическа „ по характер/ среда и управляван / насочван/ процес на обединяване на формите на общуване с педагогическите форми на общуване. Факторите, които определят методите и техниките на въздействие и взаимодействие са предимно възрастовите, половите, темпераментовите и биологично детерменираните особености и специфики и самото увреждане. 
Друга проблемна област при хората с увреждания, която  се отнася и за физически здравите хора това са комплексите. Комплексът представлява съвкупност от несъзнавани стремежи, която определя нагласите, поведението, сънищата и т.н. За много хора съдържанието на това понятие остава неясно. Някои мислят, че става дума за вътрешен конфликт, които противопоставя моралното съзнание на сексуалните и агресивни нагони, други- че е предизвикан от силен шок от сексуално естество. Почти всички смятат, че това е болестно явление. Но това съвсем не е така. В психоаналитичната терминология тази дума означава съчетание на индивидуални черти, желания, емоции, чувства, противоречиви афективни нагласи, които практически винаги са несъзнавани, и всичко това е организирано в едно цяло, което е част от личността.

По отношение на хората с увреждания първичния дефект формира вторичен комплекс от недостатъчност, който е най- силно изразен в познавателната сфера на личността. Тук обикновено става дума за различни по дълбочина степени на нарушеност на интелекта или на неговия инструментариум / използване/. Ограничеността на когнитивните възможности  води обикновено до значително снижаване на познавателната активност на човека с увреждане или до нейното частично развитие, и пренасочване / концентрация / към по- недостъпни сфери на дейност и познание. Характерна е занижена средова акивност и намаляващите във времето възможности за познание и развитие на собствената познавателна дейност. Така в резултат на заболяването възникват проблеми в активността, а в началните етапи на развитието се появява частично изоставане във формирането на когнитивната сфера и опита. В този смисъл ранната професионална намеса при децата с увреждане се оказва особено важна
Автор : Нели Пенчева

Няма коментари:

Публикуване на коментар