Термин, който също
заслужава да бъде обсъден това е компенсацията, което означава уравновесяване
на недостиг. Този често несъзнаван, психологически процес се състои в
заместване на действителна или предполагаема липса или недостиг чрез вторично
поведение, което понякога е добре ориентирано към действителността. Един типичен
пример е известната теоретичка в областта на психологията Карен Хорни, която
твърдяла за себе си, че след като не е хубавица, ще стане умница. Тя е
човека,които развива теорията за компенсацията и оставя трайни следи в науката
психология.
Компенсацията може
да бъде упражнявана и в плана на въоражаемото: така настъпват невротичните и
субектите с налудности, които мислено изживяват нечувани подвизи или се смятат
за необикновени личности, за да прикрият своя провал в социалния живот.
Компенсацията по
отношение на хората с увреждания се осъществява чрез корекцията / поправяне,
подобряване, изглаждане /.
Използват се също и
термините корекционно – възпитателно въздействие или корекционно- развиваща работа.
Корекцията лежи в основата на социалната
рехабилитация. Всеобхватността на този принцип личи от факта, че корекцията на
причинените от първичния дефект вторични отклонения в психическото /
личностното/ развитие на определена категория лица е едновременно основна
закономерност , същност, съдържание, цел и съвкупност от задачи на
рехабилитацията.
Целта и
задачите на корекционната работа
включват преодоляването на социалнопсихичните
отклонения при хората с увреждания, като
най- добър резултат се постига при децата. При лица над 45 г. е характерна
регидността / закостенялост във вижданията, нагласите, представите и т.н / и
работата се затруднява, дори резултатите могат да станат невъзможни.
Някои от задачите
на корекцията са:
1.
Профелатика на развитието,
съдържаща се в създаването на условия за недопускане на по- нататъчни
отклонения и деформации в развитието.
2.
Корекция на неадекватно
сформираните представи, знания, навици, привички / двете понятия не са
едентични /, умения, ценностни ориентации, личностни черти и др. Преодоляват се
наличните отклонения, присъщи на типа увреденост.
3.
Корекция на висшите психични
процеси и функции, на емоционално-
волевите характеристики и на социалните черти на хората с увреждания.
4.
Развитие и правилно формиране на
личността чрез установяване на адекватни
морални, поведенчески , трудови и други навици и умения, както и чрез
възпитание на гражданска позиция и съответен начин на живот.
Средствата на корекционната
работа при хора с увреждания трябва да бъде съобразена с типа увреждане.
Известно е, че
корекцията на увредените функции води до положителни физиологични промени и до
последващо благоприятно въздействие върху първичния дефект,а процесите обхващат
множество неврофизиологични, психоневрологични и психологически механизми. Чрез
тях системните корекционни въздействия създават условия за организацията и
развитието на висшите психични функции, което рефлектира позитивно върху
основните физиологични и психологични функции на ЦНС. Интензивната дейност на
нервната система обуславя / предполага / създаването на множества важни условни
връзки, отношения и режими на работа, а това представлява условие за
активизирането и вклюването на увредените й участъци в целенасочена дейност .
Възникват условия за диминизиране на нервните процеси в увредените или
недоразвити дялове на нервната система, които постоянно възбуждат и развиват неврните клетки и осъществяват тяхната функционална специализация. Така външното
корекционно въздействие придобива биологичен смисъл и се фиксира в явленията на
биологичната корекция.
При наличие на
увреда в дейността ЦНС или на анализаторите понякога се наблюдава
псевдокопенсация. Става дума за патологично обусловени реакции, които се закрепват, стабилизират и
изявяват в случаите на адаптивни
затруднения . Това са предимно невротични, характерологични и поведенчески
реакции, неадекватни в даден случай , но възникващи спонтанно и протичащи без
необходимия контрол. Възможно е и развитието на декомпенсация или връщане към
функциониране , наблюдавано преди компенсацията .
Компенсаторните
процеси зависят от редица условия и това са количествено-качествените
характеристики на нарушените структори и функции, степента на деформациите,
резервните възможности на системата, индивидуалните особености на висшата
нервна дейност, възрастта, в която са възникнали дисфукциите, нивото на
психофизическото развитие, отношението му към увреждането, както и образование,
соц. положение, активност на соц. отношения, вид на основната дейност и др.
Своебразен е
подходът при определяне съдържателните аспекти на рехабилитацията в случайте,
когато патологичните отклонения в развитието на индивида са следствие на
психични заболявания. Те са носители на редица особености, най- съществените от
които се изразяват в цялостната промяна
на личността и в нарушаването на нейните връзки и отношения в
обществото. Естествено е, че рехабилитацията на психично болните съдържа и се реализира чрез медицински и социални
мероприятия, но главната нейна цел е соц. вграждане на индивида, съобразено с възможностите,
обусловени от неговото здравословно състояние. В зависимост от характера на
болестния процес и значимостта на отражението му върху личността, соц.
рехабилитация се осъществява като необходимост в някои от следните свои аспекти
– ресоциализация, трудово- професионална реадаптация, соц. интеграция.
Въпреки многообразието на болестните процеси и
техните соматични прояви , въпреки сложната патологична картина на различните
типове неправилно развитие тук ясно се очертава една обща особеност – соц.
неадекватност, непригодност или отчужденост на психично болните и при някои
хора с увреждания , които в следствие на своя дефект не могат да изградят
съответстващи на соц.изисквания отразителни
възможности и обществена позиция. Понякога отклоненията в развитието са така
релефно изразени, че животът на психично болните в естествените условия на
социума е значително затруднен или невъзможен. Ето защо тези случаи изискват
подчертана социална насоченост на рехабилитационното въздействиеАвтор : Нели Пенчева
Няма коментари:
Публикуване на коментар