четвъртък, 27 ноември 2014 г.

Емпатия и валидаци при общуването при хора с увреждания-пета част

Основните принципи и подходи  психиатричната рехабилитация, които са разработени и внедрени в световната практика, са напълно приложими при психично болните и хората с увреждания. М. Кабанов в работата с психично болните индивиди са валидни следните принципи
1.      На партньорство
2.      На разностранно въздействие
3.      На единство на биологичните и психосоциалните методи
4.      На степенуваност на мероприятията
Приема се и принципа на корекцията  и компенсацията на недостатъците в психофизическото развитие на болните лица.
Етапите на рехабилитацията,п;осочени от М. Кабанов, са три и имат следната последователност
1.      Възстановителна терапия
2.      Реадаптация
3.      Рехабилитация в прекия смисъл на понятието.
Първият етап очертава реализацията на биологични / предимно медикаментозни и физиотерапевтични / методи на въздействие.
Важни са и психологичните и психотерапевтични методи на въздействие.
Реадаптацията цели приспособяване на лицата с отклонения в развитието към изискванията на външната среда, но в условията, наложени от самото заболяване. Тук значително място се отделя на работата върху уменията за общуване, на живота в близкото социално обкръжение,на използване на свободното време за осъществяване на общественополезна дейност. Соц. рехабилитация се основава на соц. мероприятия с широк спектър, между които са подготовката за трудова дейност / чрез трудотерапия, различни видове обучения например социално-психологичния тренинг/ , за семеен живот, за активна и адекватна соц.изява и др.
Съвременните теоретични постановки определят основните сфери на рехабилитацията на болните и хората с увреждания в различни области  на соц. живот  и ги диференциират условно като психологическа, образователна, семейна, професионално- трудова, обществена и за организация на свободното време.
Самата рехабилитация се разкрива в съдържанието и методите на ‘учебно- възпитателната работа” / най- добри резултати се дават при децата /, която е насочена към:
1.      Възпитание  на поведение
2.      Емоционално възпитание
3.      Нравствено възпитание
4.      Правно възпитание
5.      Битово възпитание
6.      Трудово- професинално възпитание


Като заключение мога да кажа, че психичните болести в тесния смисъл на думата в 98 процента се различават количествено от нормата.
Трябва да се прави разлика между акцентуациите на характера и психичните болести. Обикновено те преминават в психична болест,но това не винаги става, особено при навременна намеса на психолог.
Също искам да отбележа,че в психологическата литература не съществува термина „ добър „ или „лош „ човек. „Лошия „човек е всъщност човек с проблем.
Обгрижването трябва да бъде насочено така, че в един момент човекът с увреждане да придобие умение за самостоятелно справяне с различни проблеми, като нашия стремеж да е насочен към подкрепа и съпричастност, но не и постоянна емоционалнна патерица.
Автор ; Нели Пенчева 

                                                                                             

Няма коментари:

Публикуване на коментар