Аутизмът се
причислява към групата на генерализираните разтройства на
развитието,характеризиращи се с качествени нарушения в социалните
взаимоотношения и начина на комуникация. В тази група се наблюдава
органичен,стериотипен комплекс от интереси и дейности.
1.
Детски
аутизъм- Вид генерализирано разтройство на развитието, което се определя от
наличието на абнормно и / или нарушено развитие, възникнало преди тригодишна
възраст и проявяващо се с абнормен тип функциониране в три области: на
социалните взаимоотношения, на комуникацията и на поведението, което е
повтавящо се,ограничено и стериотипно. В допълнение към тези специфични
признаци, децата с аутизъм често страдат и от тед други неспецифични проблеми
като фобии, смущения в съня и храненето, краткотрайни изблици на гняв/ насочена
към себе си / агресия. Доста чести са самонараняванията, ( например, хапане на
ръцете ),особено,когато е налице съчетание с тежко умствено изоставане. При
повечето деца с с аутизъм липсва спонтанност,инициативност и творчество в
организиране на свободното време. Налице са тръдности при прилагане на общи
понятия и при вземане на решения в работата( дори, когато задачите са във
възможностите им ). Специфичната проява на дефицитите, характерни за аутизма, се
променя с израстване на детето, но продължава и в зряла възраст с много сходно
съчетание на проблемите в социализацията,комуникацията и стила на интереси.
Среща се 3-4 пъти по- често при момчетета, отколкото при момичетата.
2.
Атипичен
аутизъм- Вид генерализирано разтройство в развитието, което се различава от
детския аутизъм или по възрастта на проява на първите симптоми, или по това, че
са изпълнени всичките три набора диагностични критерия. Диагностицира се само,
когато абнормното или нарушено развитие се проявява след три годишна възраст и
липсват достатъчно демонстративни нарушения в една или две от трите области на
психопатологията, необходими за диагнозата на аутизма / социалните
взаимоотношения, комуникацията и ограниченото стериотипно поведение / въпреки
характерните абнормности в другите области. Тази атипичност възниква най- често
при деца с тежко умствено изоставане и при деца с тежко специфично разтройство
в развитието на рецептивната реч.
Включва: умствено изоставане с аутистични признаци; атипична психоза на
детството.
Няма коментари:
Публикуване на коментар