събота, 13 септември 2014 г.

Развитие на умения за справяне с поведението на деца със специални образователни потребности (СОП) „Трудни деца” осма част

Агресивно поведение


    Някои от децата със СОП проявяват агресивно поведение и опозиционно поведение – често наблюдавано при деца с аутизъм, хиперактивност, емоционални и поведенчески разстройства, умствена изостаналост, деца с нарушения в общуването и комуникацията. Това поведение може да се състои в най-различни прояви – блъскане, удряне на шамари, хапане, щипане, скубане, викане, плюене, тръшкане, вербална агресия – обиди и нецензурни думи, незспазване на правилата, наложени от възрастните, социално-неприемливо поведение. Тези дейстия са най-често насочени към по-близките за детето хора – родители  и учители, понякога могат да са насочени към други деца. Общо взето тези деца са трудни за „управление” и за възпитание. При някои от децата агресията е несъзнавана т.е те не осъзнават, че причиняват вреда и болка на друг човек или слабо го осъзнават, при други деца агресията е по-осъзната и преднамерена. В първия случай агресивното поведение често се явява средство за комуникация и начин детето да съобщи на заобикалящият ги свят, че има някакви нужди и  желания (особено при деца, които не използват езика като средство за комуникация). По този начин детето търси внимание за задоволяване на своите нужди просто защото не е научено на друг начин по който да го прави. Възможно е и агресията да е резултат от болезнена за детето ситуация, от която то желае да излезе и тя да му служи като средство за защита.
   При някои деца агресията е преднамерена тоест те осъзнават или поне донякъде осъзнават, че това, което правят е неправилно. Тези деца използват агресивното си поведение като опит да контролират ситуацията в която се намират т.е. да въздействат по тази начин на възрастния, като го карат да се страхува и да се съобразява с  техните правила. Тези деца са научили, че тяхно агресивно поведение „действа” на  възрастните да им дават това, което искат.
   Съществуват различни начини за справяне с агресивното поведение на децата със СОП. Трябва да отбележим, че агресия проявяват също така и децата с типично (нормално) развитие, както и всички възрастни хора в определени ситуации. Агресивността е начин за утвърждаване на личността и в определени граници всеки проява агресивност  с цел да постигне целите си. Това в което трябва да възпитаваме децата е, че има положителна, градивна агресия и отрицателна, деструктивна, която причинява болка и вреда на другите, независимо какви са били първоначалните ти намерения и цели.  Съшествуват различни  методи за ограничаване на агресивното поведение у децата, което е социално-неприемливо – отвличане на вниманието към друга любима/интересна дейност; игнориране на поведението, когато целта му е да предизвика внимание (когато обаче ситуацията позволява това); тайм-аут – буйстващото дете се извежда на безопасно за него място и се остава само докато се успокои за около 5 минути, като разбира се се наблюдава да не се нарани. Друг начин за редуциране на агресивното поведение на децата е подобряване на комуникацията с тях, предоставяне на възможности на децата да съобщават по друг начин желанията и нуждите си и да постигат по друг начин целите си.  Може да се отклони  агресивното поведение чрез заместването му с друго алтернативно поведение. Понякога спирането на агресивното поведение на децата със СОП не е никак лека задача и изисква време, търпение, изобретателност у учителите и родителите. Колкото по-малко е детето, толкова по-лесно и бързо можем да се справим с агресивното му поведение, тъй като  нервната му система и психиката му са в процес на бурно развитие и така ни е и по-лесно да се преборим с установените агресивни навици на детето.

След това се дава следната задача: Участниците имат по 10 мин. да напишат на картонче първите три идеи, които им идват наум за справяне с агресивното поведение на децата със СОП. Всеки участник предава картончето си на съседа си и получава също такова. Решенията на съседа сега подтикват към намирането на нови идеи. Картончетата правят пълен кръг. Водещият записва новите идеи на участниците.
Въпроси за коментар:
1. До колко вашите идеи съвпадат с тези, които получихте?
2. Мислите ли, че идеите които получихте са полезни?
3. Въз основа на чуждите идеи хрумват ли ви нови идеи ? Какви?

Материали: картончета, химикалки, маркер и дъска
Времетраене - 30 мин.


Няма коментари:

Публикуване на коментар