Агресивно поведение
Някои от децата със СОП
проявяват агресивно поведение и опозиционно поведение – често наблюдавано
при деца с аутизъм, хиперактивност, емоционални и поведенчески разстройства,
умствена изостаналост, деца с нарушения в общуването и комуникацията. Това
поведение може да се състои в най-различни прояви – блъскане, удряне на шамари,
хапане, щипане, скубане, викане, плюене, тръшкане, вербална агресия – обиди и
нецензурни думи, незспазване на правилата, наложени от възрастните,
социално-неприемливо поведение. Тези дейстия са най-често насочени към
по-близките за детето хора – родители и
учители, понякога могат да са насочени към други деца. Общо взето тези деца са
трудни за „управление” и за възпитание. При някои от децата агресията е
несъзнавана т.е те не осъзнават, че причиняват вреда и болка на друг човек или
слабо го осъзнават, при други деца агресията е по-осъзната и преднамерена. В
първия случай агресивното поведение често се явява средство за комуникация и
начин детето да съобщи на заобикалящият ги свят, че има някакви нужди и желания (особено при деца, които не използват
езика като средство за комуникация). По този начин детето търси внимание за
задоволяване на своите нужди просто защото не е научено на друг начин по който
да го прави. Възможно е и агресията да е резултат от болезнена за детето
ситуация, от която то желае да излезе и тя да му служи като средство за защита.
При някои деца агресията е
преднамерена тоест те осъзнават или поне донякъде осъзнават, че това, което
правят е неправилно. Тези деца използват агресивното си поведение като опит да
контролират ситуацията в която се намират т.е. да въздействат по тази начин на
възрастния, като го карат да се страхува и да се съобразява с техните правила. Тези деца са научили, че
тяхно агресивно поведение „действа” на
възрастните да им дават това, което искат.
Съществуват различни начини за
справяне с агресивното поведение на децата със СОП. Трябва да отбележим, че
агресия проявяват също така и децата с типично (нормално) развитие, както и
всички възрастни хора в определени ситуации. Агресивността е начин за
утвърждаване на личността и в определени граници всеки проява агресивност с цел да постигне целите си. Това в което
трябва да възпитаваме децата е, че има положителна, градивна агресия и
отрицателна, деструктивна, която причинява болка и вреда на другите, независимо
какви са били първоначалните ти намерения и цели. Съшествуват различни методи за ограничаване на агресивното
поведение у децата, което е социално-неприемливо – отвличане на вниманието към
друга любима/интересна дейност; игнориране на поведението, когато целта му е да
предизвика внимание (когато обаче ситуацията позволява това); тайм-аут –
буйстващото дете се извежда на безопасно за него място и се остава само докато
се успокои за около 5 минути, като разбира се се наблюдава да не се нарани.
Друг начин за редуциране на агресивното поведение на децата е подобряване на
комуникацията с тях, предоставяне на възможности на децата да съобщават по друг
начин желанията и нуждите си и да постигат по друг начин целите си. Може да се отклони агресивното поведение чрез заместването му с
друго алтернативно поведение. Понякога спирането на агресивното поведение на
децата със СОП не е никак лека задача и изисква време, търпение,
изобретателност у учителите и родителите. Колкото по-малко е детето, толкова
по-лесно и бързо можем да се справим с агресивното му поведение, тъй като нервната му система и психиката му са в процес
на бурно развитие и така ни е и по-лесно да се преборим с установените агресивни
навици на детето.
След това се дава следната
задача: Участниците имат по
10 мин. да напишат на картонче първите три идеи, които им идват наум за
справяне с агресивното поведение на децата със СОП. Всеки участник предава картончето
си на съседа си и получава също такова. Решенията на съседа сега подтикват към
намирането на нови идеи. Картончетата правят пълен кръг. Водещият записва
новите идеи на участниците.
Въпроси за коментар:
1. До колко вашите идеи съвпадат с тези, които получихте?
2. Мислите ли, че идеите които получихте са полезни?
3. Въз основа на чуждите идеи хрумват ли ви нови идеи ? Какви?
Материали: картончета, химикалки, маркер и дъска
Времетраене - 30 мин.
Няма коментари:
Публикуване на коментар