Арттерапия
Независимо от това, че изкуствотерапията използва всички
видове изкуство терминът артерапия се е запазил за прилагането с лечебна цел и
не само / може да бъде и за личностово развитие / на изобразителните изкуства.
Най- голямо значение имат рисуването и пластиката.
Благодарение на артерапията се онагледяват
психопатологичните феномени, личностни преживявания, проблеми, неосъзнати за
личността трудности или за проникване
във вътрешния свят на психично болни хора или при домуващи в гранични
състояния. /тези, които са нито болни, нито здрави/ При граничните състояния винаги има по- добър
ефект, тъй като пациента е болен в широкия смисъл на думата, без да има
конкретна диагноза. Използва се при състояния на депресия, / състояние на отчаяние
и безнадежност /,мания, / свръхактивност и раздразнителност/ страхови
състояния, неврози и епилепсия, като в ДВХФУ се акцентрира върху обучаващата и
възпитателна цели. Не защото сте деца, а защото повечето от вас са живели в
институции, а институцията не предполага нев предполага тези възпитателни и
обучаващи цели. В нашия дом за лечение
на неврози /нервно-психическо заболяване, свързано с разстройство на
централната нервна система, но без изменения в нервната тъкан./ По успешно от
артерапията / се използва автогенния тренинг, който представлява метод за
релаксация като се използват сугестивни техники / техники за внушение / и се
прилага индивидуално, но може и групово. В арттерапията се използват различни рисувателни техники-
акварелна, живописна и т.н. Много често се поставя тема- „ Моето семейство „
Конфликт”, „ Моите страхове „, „
Моята тъга „ и т.н. Психолога в ДВХВУ най- често прилага следният метод, който
има и обучителна цел и развива творческия подход. Поставя задача да нарисуват това,
което най- напред им идва в съзнанието. Това може да бъде точки, чертички,
геометрични фигури и т.н.Чрез определени методи, теники и въпроси се достига до
несъзнавания вътрешен конфликт / конфликт сам със себе си или така вечния
проблем да бъда или да не бъда / или друг такъв. След обсъждането участниците
довършват рисунката и тя придобива цялостност / например на кръгчето може да се
сложи чертичка и да стане тиган /. Обсъждането на рисунките в групата насища
груповия разговор със съответно на проблемите на домуващите съдържание,
улеснява отреагирането / извеждането на преден план /на емоционалните напрежения , подпомага мълчаливите и
себенеуверените да излязат от своята анонимност в групата.
Няма коментари:
Публикуване на коментар