петък, 12 септември 2014 г.

Арттерапията като форма на психотерапия първа част

Арттерапия
Независимо от това, че изкуствотерапията използва всички видове изкуство терминът артерапия се е запазил за прилагането с лечебна цел и не само / може да бъде и за личностово развитие / на изобразителните изкуства. Най- голямо значение имат рисуването и пластиката.

Благодарение на артерапията се онагледяват психопатологичните феномени, личностни преживявания, проблеми, неосъзнати за личността трудности или  за проникване във вътрешния свят на психично болни хора или при домуващи в гранични състояния. /тези, които са нито болни, нито здрави/  При граничните състояния винаги има по- добър ефект, тъй като пациента е болен в широкия смисъл на думата, без да има конкретна диагноза. Използва се при състояния на депресия, / състояние на отчаяние и безнадежност /,мания, / свръхактивност и раздразнителност/ страхови състояния, неврози и епилепсия, като в ДВХФУ се акцентрира върху обучаващата и възпитателна цели. Не защото сте деца, а защото повечето от вас са живели в институции, а институцията не предполага нев предполага тези възпитателни и обучаващи цели.  В нашия дом за лечение на неврози /нервно-психическо заболяване, свързано с разстройство на централната нервна система, но без изменения в нервната тъкан./ По успешно от артерапията / се използва автогенния тренинг, който представлява метод за релаксация като се използват сугестивни техники / техники за внушение / и се прилага индивидуално, но може и групово. В арттерапията  се използват различни рисувателни техники- акварелна, живописна и т.н. Много често се поставя тема- „ Моето семейство „ Конфликт”, „ Моите страхове „,          „ Моята тъга „ и т.н. Психолога в ДВХВУ най- често прилага следният метод, който има и обучителна цел и развива творческия подход. Поставя задача да нарисуват това, което най- напред им идва в съзнанието. Това може да бъде точки, чертички, геометрични фигури и т.н.Чрез определени методи, теники и въпроси се достига до несъзнавания вътрешен конфликт / конфликт сам със себе си или така вечния проблем да бъда или да не бъда / или друг такъв. След обсъждането участниците довършват рисунката и тя придобива цялостност / например на кръгчето може да се сложи чертичка и да стане тиган /. Обсъждането на рисунките в групата насища груповия разговор със съответно на проблемите на домуващите съдържание, улеснява отреагирането / извеждането на преден план /на емоционалните  напрежения , подпомага мълчаливите и себенеуверените да излязат от своята анонимност в групата.

Няма коментари:

Публикуване на коментар