Днес музикотерапията е утвърден метод в конплексната
терапия на неврозите , психосоматичните / соматична проява на психологичен
проблем. пример със себе си/ разтройства и психозите./ загуба на връзка с
реалността/ Музиката е вид изкуство, свързано със социалното съществуване на
човека. От най- ранно детство човек разполага с определени средства за
изразяване на своите чувства- мимичен израз, жестове, възклицания и думи:
пеенето и музиката разширяват и усъвършенстват тези средства. Музиката е най-
емоционалното от всички изкуства. Музикалният език е своебразно естетично/
красиво/ отражение на дествителността с
подчертано експресивен / външно изразителен /и динамичен / подвижен / характер, което обогатява нашето
усещане за света и особено за самите нас, представлявайки непосредствен израз
на субективния свят / вътрешният свят/ на човешките чувства.
В последно време се подчертава комуникационният аспект на
музиката. За тази цел психологът в ДВХВУ прилага следният метод за екстра и
интрапсихична интегрираност / между самата социална група и вътрешна- в самия
човек, която има отношение към адаптацията / приспособяването/: на всеки
участник се дават картончета, на които са изобразени човешки лица изразяващи
определена емоция. Тази емоция трябва да се свърже с основните настроения и
видове музика: весела- тъжна, бодра- уморена, доволна- сърдита, спокойна-
развълнувана, смел- страхлив, бавна – бърза, празнична- делнична, топла
–студена, задушевна- отчуждена, ясна- мрачна, красива- грозна. Психологът пуска
подходяща музика. Участниците показват
това картонче, което отразява съответната емоция. Акцентира се върху
положението на очите, веждите, устата. Този метод е подходящ най- вече при
децата, но успешно се прилага и в условията на дома. Целта е по- добра
адаптация / приспособяване / и социална интегрираност.
Върху основните качества на музикалното преживяване се
изграждат терапевтичните цели на музикотерапията, най- общо формулирани в
четрири цикъла:
1.
Активиране
/подбуждане / на емоционалните процеси и стимулиране и вътрешно преработване и
преудоляване на патогенните конфликти и личностови конфликти.
2.
Активиране и
отключване на социалните взаимодействия на невербално равнище, които подпомагат
преудоляването на комуникационни поведенченски разтройства с болестна или друга
свързана с адапрацията стойност.
3.
Овладяване на
психофизично напрежение
4.
Педагогически
цели /образователни и възпитателни/, без да престават да бъдат терапевтични.
За тази цел се прилага друг подход: всеки от участниците
споделя проблем или весело, позитивно преживяване, след което се изслушва
подходяща музика. Емоциите, които носи музика се коментират и как
предизвиканите емоции могат да помогнат за решаването на проблема. Последната
част е рисуване на рисунка / не е задължителна /.
Няма коментари:
Публикуване на коментар