петък, 12 септември 2014 г.

Библиотерапията като форма на психотерапия

Библиотерапия
Терминът библиотерапия означава форма на поддържаща психотерапия или прилагането на всички литературни жанрове към терапевтичния процес включително печатни и непечатни материали и прожектиране на филми.
Понякога библиотерапията се прилага индивидуално, но обикновено се практикува в групова форма.
Библиотерапевтичният материал може да бъде мощно средство за дълбоко проникване в неизвестни чувства и за изясняване на нерешени конфликти. Подбраното четиво може да служи за споделяне на информация или да бъде адресирано към емоционални потребности. То е особено ефективно тогава, когато е нагодено към чувствата и разбиранията на човека. Процесите, които действат в библиотерапевтивната сесия са толкова различни, колкото и във всяко друго терапевтивно преживяване . Действат и всички обичайни защитни механизми./ защити на психиката, при които клиента се стреми да запази проблема поради срах от промяна/. Така например терапевтът може да открие, че пациентът се индифицира с някое действащо лице от разказа или пиесата, докато същевременно изживява вина  и тревожност, свързани с подобно взаимоотношение в личния живот. Или пък клиентът може да открие действащо лице или обстоятелство в разказа или пиесата, напомнящи му за баща, майка му, някоя авторитетна личност или други подобни от неговото настояще и минало.
          Като обсъждат литературен материал, участниците в групата узнават собствените си становища и стратегии при дадените аналогични / сходни / конфликти и получават възможност да ги преценят по- трезво от дистанция и през погледа на другите участници в групата и на терапевта и евентуално да ги коригират. При това не винаги се налага да назозават открито собствените си проблеми.
          Много удачно в условията на ДВХФУ е предлагането на малък разказ, новела или басня, прекъснати във възлов момент на действието- групата сама трябва да разработи края на сюжета.
          Отношението на терапевта към участрниците е ненатрапчиво- той ги подпомага  в постигането на точно и задълбочено сами да намерят решение на проблемите и в преработването на психотравмените преживявания  / всеки човек има такива преживявания малко или много /по конструктивен начин.
           С добър успех се оказаха и терапевтичните задачи, при които всеки от групата трябва да създаде образ на герой, който е със сходен проблем на домуващия. Дори само при самото описване на проблема има терапевтично въздействие, а намирането на решение на казуса на героя всъщност е намиране на решение на собствения проблем.



Няма коментари:

Публикуване на коментар