Т- групи и групи за срещи
Т-групите
се появяват през лятот на 1946г.като резултат от интересно откритие по време на
семинар по междугрупово отношение.Курт Левин оглавява екип за изследване в
действие.
В края
на семинара в сесията за проверка на резултатите четиримата ръководители
рещават ,че процедурата на използване на груповия процес като цел за използването от страна на групата на
собственото и развитие и предприемане на деиствия е важно откритие, което се
нуждае от изследване и разработване.Създателите на тези групи разграничават
груповата терапия от Т – групата.През 50 те години практиците от няколко
области адаптират Т-групата към собствената си дисциплина.Други се интересуват
от малките групи ,които работят „лице в лице”Разнообразни експерименти се
опитват да адаптират процеса на Т-групата към работата на естествени работни
групи.Появяват се нови теми –темите за съпротивата и доверието.Постигнати са
много успехи ,но и някои провали.
През
60те и 70те години на 20 век движението за личностно израставане се опитва да
адаптира Т-групата з целите на себеизследването.Това развитие напълно се
отклонява от първонаяалната насоченост на Т-групата т.е.да изучава груповата
динамика ./ процесите, които възникват в групата/.
През
80те години се съживява интересът към идеята на Левин ,че малката група е
свързващо звено между голямата система и отделния човек.
Т-групите/ групи за тренинг в областта на човешките отношения / се
основават на идеята, че човек най- ефективно може да се променя, когато се
намира в група. Използват се за решаване на различни задачи : получаване на
знания и опит в междуличностните отношения, обсъждане на нови на проблеми, придобиване на навици, развитие
на самосъзнанието и промяна в житейските нагласи. Основен постулат е
научаването чрез преживяване на опита и ролята на човешката взаимопомощ. Т-групите
имат по скоро образователен отколкото терапевтичен характер, поради което са
насочени към подпомагане на клиенти в норма. Водещият не се намесва в груповия
процес, дори когато констатира, че в застой или е непродуктивен. Допуска се
подаване на нов материал за дискусиия или правене на бележки при възникването
на проблеми в общуването. В дома по- често се провеждат групи за срещи / или
тук ги наричат групи за разговори /. Разликите между групите за срещи и
т-групите е твърде условна. Някои автори ги отъждествяват поради близките им
цели и сходните им протичане. Те разглеждат понятието „ групи за срещи” като
обобщаващо. Те са по- скоро разнопосочни в общия контект на личностната
подкрепа и могат да се формулират в широкия деапазон от самопознанието до
социалното фукциониране. Важно е да се отбележи, че при групите за срещи
междуличностните отношения се разглеждат не толкова като обект на промяна
колкото до средство за промяна. Основа на груповата дейност е общуването в
което се създават условия за наблюдение, себеопознаване, оказване на подкрепа, проява
на отговорност, изразяване на чувства, решаване на конфликти и преудоляване на
съпротиви./ например към промяна, поради страх от нея/ Групите за срещи са успешна алтернатива на
традиционното психотерапевтично въздействие особено за клиенти, които имат
затруднения в общуването, в адаптиранетои и постигането на близост с другите
хора. Някои хора не са подходящи за
включване в такава група . Това са хора с изявена агресивност, стремеж
към доминиране, които могат да превърнат групата в място за проява на
егоцентричните си желания. Груповата форма не е удачна и при твърдсе подтиснати
и слаби клиенти, които трудно устояват на възможен групов натиск и задълбочават
проблемите си. Трябва да се отбележи и възможността за нарушаване на
конфиденциалността, която е задължителна норма както при индивидуалното
консултиране така и при работа в група.
Такъв подбор отново рядко се е правил в ДВХФУ поради посочените вече
причини, като целите са постигани в много голяма степен за сметка на нервите на
водещия :).
Оптималната / най- добрата / от гледна точка на резултата група се сформира
от 8-12 човека при наличието на двама водещи. Затова и групите в ДВХФУ се
сформират от 5-6 човека най- често., въпреки че съм обучавала студенти
самостоятелно в групи от максималния брой - 12 човека.
Няма коментари:
Публикуване на коментар