сряда, 17 септември 2014 г.

аутизмът и детското развитие-четвърта част

Поведенческите дефицити се изразяват в следното:
·        Аутистичното дете няма или почти няма език- то нито възприема речта, нито може да се изразява. Децата може да са неми или, ако присъства реч, тя е ехолалична, в смисъл, че детето повтаря като папагал казаното от другите или чутото по телевизията. Рецептивната реч също е нарушена, защото детето е способно да реагира само на прости команди/ „ седни”, „яж”, „затвори вратата” и т.н. /, но не и абстрактната реч, като метоимения/ мой, твой, негов, неин и т.н./ или думи за време / пръв, последен и т.н/ . Неспособността на детето да се изразява или да разбира езика, е най- честото оплакване, което имат родителите. Тези проблеми могат да се индифицират през втората година от живота на детето.
·        Детето се държи така, сякаш има видим сетивен/перцептивен дефицит, т.е. държи се сякаш е сляпо, глухо, но внимателните прегледи разкриват незасегнати сетивни модалности. Родителите се оплакват, че децата им имат изключителни трудности с вниманието. Обикновено те не поддържат контакт с очи с родителите си и не обръщат адекватно главата си в посока на хората, които говорят.
·        Аутистичните деца обикновено не изграждат близки отношения с родителите си. Това се вижда още по време на първите няколко месеца от живота, когато родителите се оплакват, че детето им не обича да се гуши и фактически може да се съпротивлява на физически контакт, сковавайки гърба си или стремейки да се изплъзне от прегръдките на родителите си.
·        Аутистичните деца не си играят с играчки като връстниците си. Те не проявяват интерес и не прекарват времето си в игра с тях. Ако все пак си играят с играчки, то това е често по странен начин- например обръщат камиончето и въртят колелата му, носят пърче от въже, което натрапливо усукват, носят кукла, за да я миришат или смучат. Неспособността да си играят с играчки може да се регистрира през втората година от живота.
·        Играта с приятели може да липсва или да е силно ограничена. Възможно е детето да не проявява интерес или умение да играе игри, до голяма степен, несъзнавайки присъствието на другите деца,освен, ако не е въвлечено в игра от типа „ давам- вземам’’, този признак също е съвсем забелижим през втората година от живота.
·        Аутистичните деца често закъсняват или изобщо не успяват обикновените умения за самопомощ. Те имат проблеми с научаването да се обличат сами, да използват тоалетната и да се хранят без чужда помощ. По сходен начин имат големи дефицити в разпознаването на често срещаните опастности и8 трябва да бъдат наблюдавани от близо, за да не посрадат, когато пресичат улицата при натоварено движение или си играят с електрически уреди и т.н.
Поведенчески излишъци:
·        Аутистичните деца проявяват значително количество гневни изблици и агресия. Агресията понякога може да е насочена към тях самите- те се хапят,удрят си главата в стената, бодат се по лицето. Друг път агресията е насочена към другите. Повечето родители се оплакват, че децата им са почти неуправляеми, имат ниска търпимост на фрустрация и реагират дори на дребните неудобства със силен гняв.

·        Аутистичните деца могат да демонстрират доста „самостимулиращо „ поведение под формата на ритуални, повтарящи се и стереотипни действия, като клатене на тялото в изправено и седнало положение, пляскане по китките на ръцете, въртене на различни предмети, вторачване в светлини,подреждане на обекти в правилни редици, съзерцаване на въртящи се вентилатори или други устройства, които се въртят, или подскоци нагоре-надолу и извиване на тялото през продължителни периоди от време.

Няма коментари:

Публикуване на коментар