Поведенческите дефицити се изразяват в следното:
·
Аутистичното
дете няма или почти няма език- то нито възприема речта, нито може да се
изразява. Децата може да са неми или, ако присъства реч, тя е ехолалична, в
смисъл, че детето повтаря като папагал казаното от другите или чутото по
телевизията. Рецептивната реч също е нарушена, защото детето е способно да
реагира само на прости команди/ „ седни”, „яж”, „затвори вратата” и т.н. /, но
не и абстрактната реч, като метоимения/ мой, твой, негов, неин и т.н./ или думи
за време / пръв, последен и т.н/ . Неспособността на детето да се изразява или
да разбира езика, е най- честото оплакване, което имат родителите. Тези
проблеми могат да се индифицират през втората година от живота на детето.
·
Детето се
държи така, сякаш има видим сетивен/перцептивен дефицит, т.е. държи се сякаш е
сляпо, глухо, но внимателните прегледи разкриват незасегнати сетивни
модалности. Родителите се оплакват, че децата им имат изключителни трудности с
вниманието. Обикновено те не поддържат контакт с очи с родителите си и не
обръщат адекватно главата си в посока на хората, които говорят.
·
Аутистичните
деца обикновено не изграждат близки отношения с родителите си. Това се вижда
още по време на първите няколко месеца от живота, когато родителите се
оплакват, че детето им не обича да се гуши и фактически може да се съпротивлява
на физически контакт, сковавайки гърба си или стремейки да се изплъзне от
прегръдките на родителите си.
·
Аутистичните
деца не си играят с играчки като връстниците си. Те не проявяват интерес и не
прекарват времето си в игра с тях. Ако все пак си играят с играчки, то това е
често по странен начин- например обръщат камиончето и въртят колелата му, носят
пърче от въже, което натрапливо усукват, носят кукла, за да я миришат или
смучат. Неспособността да си играят с играчки може да се регистрира през
втората година от живота.
·
Играта с
приятели може да липсва или да е силно ограничена. Възможно е детето да не
проявява интерес или умение да играе игри, до голяма степен, несъзнавайки
присъствието на другите деца,освен, ако не е въвлечено в игра от типа „ давам-
вземам’’, този признак също е съвсем забелижим през втората година от живота.
·
Аутистичните
деца често закъсняват или изобщо не успяват обикновените умения за самопомощ.
Те имат проблеми с научаването да се обличат сами, да използват тоалетната и да
се хранят без чужда помощ. По сходен начин имат големи дефицити в
разпознаването на често срещаните опастности и8 трябва да бъдат наблюдавани от
близо, за да не посрадат, когато пресичат улицата при натоварено движение или
си играят с електрически уреди и т.н.
Поведенчески излишъци:
·
Аутистичните
деца проявяват значително количество гневни изблици и агресия. Агресията
понякога може да е насочена към тях самите- те се хапят,удрят си главата в
стената, бодат се по лицето. Друг път агресията е насочена към другите. Повечето
родители се оплакват, че децата им са почти неуправляеми, имат ниска търпимост
на фрустрация и реагират дори на дребните неудобства със силен гняв.
·
Аутистичните
деца могат да демонстрират доста „самостимулиращо „ поведение под формата на
ритуални, повтарящи се и стереотипни действия, като клатене на тялото в
изправено и седнало положение, пляскане по китките на ръцете, въртене на
различни предмети, вторачване в светлини,подреждане на обекти в правилни
редици, съзерцаване на въртящи се вентилатори или други устройства, които се
въртят, или подскоци нагоре-надолу и извиване на тялото през продължителни
периоди от време.
Няма коментари:
Публикуване на коментар