В музикотерапията децата могат както да слушат, така и да изпълняват.
Музиката се използва в комбинация с танцови движения. Дори и хора със сериозни
нарушения имат полза от музикотерапията.
В болниците и кабинетите на
психолози, консултанти, лекари, зъболекари музиката успокоява, намалява
тревожността и спомага за създаването на терпевтично настроение. Дълбинните терапевти използват музиката за
подпомагане изследването на личността.
Най-често обаче
музикотерапията се използва при деца с умствена изостаналост и физически
увреждания. Долупосочените изключения при определената методика не важат за
музикотерапията като цяло. Създадени са голям брой програми, които се прилагат
при популации на различни възрасти и с различни способности.
Последно време се подчертава
комуникационния аспект на музиката, затова и предлагаме следния метод за екстра
и интрапсихична интегрираност (между самата социална група и вътрешна – в самия
човек, която има отношение към адаптацията), който може да се прилага при повечето деца със СОП (с изключение на деца
със сензорни увреждания, с тежка умствена изостаналост и тежки множествени
увреждания, и от някои от децата с генерализирано разстройство на развитието).
Водещият пуска музика, която носи определено настроение. На всеки участник се дават картончета на които са
изобразени човешки лица, изразяващи определена емоция. Тази емоция трябва да се
свърже с основните настроения и видове музика: весела – тъжна, бодра – уморена,
доволна – сърдита, спокойна – развълнувана, смела – страхлива, бавна – бърза,
празнична – делнична, топла – студена, задушевна – отчуждена, ясна – мрачна,
красива – грозна. Участниците показват
това картонче, което отразява съответната емоция. Акцентира се върху
положението на очите, веждите, устата. Целта е по-добра адаптация и социална
интегрираност.
Върху основните качества на
музикалното преживяване се изграждат терапевтичните цели на музикотерапията,
най-общо формулирани в четири цикъла:
1. Активиране на емоционалните процеси, стимулиране и вътрешно преработване и преодоляване на
патогенните конфликти.
2. Активиране и отключване на
социалните взаимодействия на невербално равнище, които подпомагат преодоляването
на комуникациони поведенчески разстройства с патогенна стойност.
3. Овладяване на психофизично напрежение.
4. Педагогически цели, без да престават да бъдат терапевтични.
Според изследванията на някои чувства- например радост, тъга, любов,
копнеж, спокойствие, често се събуждат от музика, а други като гняв, страх,
ревност и завист - не.
Въздействието на мажорните и
минорните акорди, темпото, гръмкостта, ритъма, хармонията и мелодията върху
човешките афекти и поведението също е било обект на изследване. Бързото темпо е
най- мощният елемент в създаването на възбуда. Експресивността на музиката се
дължи по малко на мелодиите, отколкото на ритъма и темпото. Тоталните и
ритмичните модели въздействат върху координацията, равновесието, телесния ритъм
и творческите и естетическите реакции, както и върху различни настроения. Смята
се също, че музиката разширява обема на вниманието, намалява стреса, улеснява
себеизразяването, стимулира асоциациите и въображението и помага процеса на
запомняне. Като заключение може да се каже, че музикотерапията е метод с широко
приложение и много добър терапевтичен ефект.
Водещата / Галена Грозданова
/ записва заглавието на книгата и автора й - Робърт Лоурънс Фрийдмън –
„Лечебната сила на барабана„ и интернет сайт за допълнителна информация: www.
libera-instite.com
Материали- дъска, маркер, книга, материали за музикотерапия.
Времетраене- 30 мин.
12:45 ч. - упражнение
№6 –
„Агресивното поведение на децата със СОП.”
(Галена Грозданова)
Водещият предоставя теория за агресивното поведение при децата със СОП.
Сега ще ви предоставя малко теория за
агресията при децата със СОП и начини за справяне с нея.
Няма коментари:
Публикуване на коментар