петък, 12 септември 2014 г.

Развитие на умения за справяне с поведението на деца със специални образователни потребности (СОП) „Трудни деца” -четвърта част

12.05 – 12.15 ч. – Малка почивка.

12:15 ч. - упражнение 5 - „ Пример за работа с дете с множество увреждания” ( Нели Пенчева )
Водещият прочита пример за работа с дете с множество увреждания /аутизъм и глухота/ и за това как барабанотерапията му оказва положително въздействие. Участниците се подтикват да изкажат мнения за метода на работа. След това водещият предоставя теория за музикотерапията и барабанотерапията относно децата със СОП. Написва се на дъската заглавието на книгата и интернет адрес за допълнителна информация.
     Сега ще ви  прочета един пример за работа с аутистично дете. След това ще го обсъдим заедно.  С колежката сме избрали да ви запознаем с аутизма и да дадем пример за това как барабанотерапията подпомага такива деца, тъй като аутизмът се среща приблизително при 1 на 2000 деца./ литературата от която са изведени данните е от 2004 г./. Смущаващо е, че аутизмът има тенденция да нараства с тревожна бързина. Около 67 милиона души по света са засегнати от аутизъм. Преди 6 години в САЩ статистиката сочи 1 на 150 деца. В момента тя е 1 на 120. По неофициални данни децата с аутизъм в България са около 16 хиляди.

   Ще започнем с една мисъл на д-р Бари Бърнстейн, която гласи „Смятам, че най-важното нещо в работата с аутистичните деца е да се срещнеш с тях в техния собствен свят.... Ако дам на дете да свири с филцова палка и се нагодя по неговия ритъм, в 100% от случаите неговите очи светват, защото то получава усещането от това, какво означава да бъдеш в ритъм с друго човешко същество.”  Ето и примера, който дава Тони Скарпа: „ Работех веднъж седмично в продължение на една година с читиригодишно момче, което беше както аутист, така и глухо. Преди да започнем индивидуалните занимания, работех с него в класната стая с всички други деца. Ако оставите това дете да се оправя само, то ще застане в ъгъла на стаята и ще започне стим (стимулиране). Стим е, когато аутистичното дете извършва повторяеми движения. Например клатене, правене на определени мимики на лицето или движения на главата напред-назад. Това се прави много бързо и упорито и изглежда, че кара аутистичното дете да се чувства добре. Поради факта, че няма върху какво да се съсредоточат външно те правят стим. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар