сряда, 17 септември 2014 г.

аутизмът и детското развитие -трета част

1.     Синдром на Asperger- Разтройство с неопределена нозологична валидност, за което са присъщи същите качествени нарушения на социалните взаимоотношения, които характеризират аутизма, заедно с ограничен,стериотипен, повтарящ се репертоар на интереси и дейности. То се различава от аутизма предимно по липсата на общо закъснение или изоставане в езика или когнитивното развитие. Повечето лица имат нормален общ интелект, често са подчертано несръчни. Това състояние се среща предимно при момчета / в съотношение 8:1 /. Разтройството се съчетава с подчертана тромаваст. Много е вероятно поне част от случаите да са леки разновидности на аутизма, но не е сигурно дали това важи за всички.
Налице е силно изразена тенденция абнормностите да персистират в юношеството и в зряла възраст, и изглежда, че те представляват индивидуални характеристики, които не се влияят много от обкръжаващата среда. В млада възраст може да се появят психотични епизоди.
При диагностициране, обикновено лекарите се съобразяват с отсъствие на клинично значимо общо изоставане в развитието на речта или когнивното развитие и наличие на качествени нарушения.
Диагнозата „аутизъм’’ често се поставя, след като детето е овладяло основните събития в нормалното развитие, например ходене без чужда помощ преди 15 месечна възраст. Често се съобщава, че атистичните деца необикновено добро двигателно развитие, ходят и пазят равновесие с голяма лекота.
Също така е обичайно да се търсят признаци на адекватна памет, за да се диагностицира аутизъм. Аутистичното дете например, може да повтаря като папагал или по друг начин гласовете на груги хора или чутите по телевизията реклами или да има добра памет за зрителни детайли.
Аутистичните деца могат да показват определени специални добре развити интереси, например да играят с механични обекти, като уреди или моторизирани играчки. Някои аутистични деца проявяват голям интерес към музика и танци. Други демонстрират значителна способност да сглобяват мозайки, интерисуват се от числа или от буквите от азбуката и т.н.

Някои аутистични деца показват ограничени, но характерни страхове, които съществуват в по- преходна форма в средното дете. Те,например,могат да изпитват необичаен страх от шума на прохосмукачката, определен вид музика или от сирената на преминаваща линейка.

Няма коментари:

Публикуване на коментар