Социално-психологически тренинг
на тема:
Развитие на умения за справяне с поведението на деца
със специални образователни потребности (СОП)
„Трудни деца”
Водещи:
Галена Грозданова – клиничен психолог
Нели Пенчева - социален психолог
Начало - 11.00 ч. –
Увод
Социално-психологическият
тренинг представлява обучение чрез опит,
което означава, че ще бъдете поставени в ситуации, сходни до реалните при
затворена група, където конфиденциалността (запазване на тайната на трудностите
и проблемите на участниците) е от особено значение. Такива проблеми и трудности
неменуемо ще срещнете, но това не бива да ви притеснява, тъй като водещите ще
ви насочват и подпомагат. Всеки социално- психологически тренинг има цели,
задачи и правила. Вида на знанията, уменията, нагласите и потребностите от
обучението, темата на даден тренинг определят вида на интерактивните методи,
които трябва да се използват, за да се постигнат, реализират основните цели на
тренинга. Постигането на основните цели на тренинга от своя страна е
своеобразно доказателство за неговата полезност и ефективност. /Това е моята колежка Галена Грозданова -
клиничен психолог, а аз съм Нели Пенчева - социален психолог/.
Заедно решихме да проведем
социално-психологически тренинг на тема: „Развитие на умения за справяне с
поведението на деца със специални образователни потребности / СОП/, „трудни деца”. Според нас това е един актуален
проблем, който засяга не само децата със СОП и техните родители, но и
училищата, социалните домове и цялото общество.
В днешно време броя на децата
със СОП непрекъснато се увеличава, което затруднява както обучението,
възпитанието на тези деца, така и ежедневното общуване с тях. Техните
връстници, неразбирайки проблемите на тези деца и виждайки, че в голяма степен
и възрастните не успяват да се справят с поведението им, ги отхвърлят.
Много хора твърдят, че децата
със СОП са болни и не могат да се справят с житейски ситуации. Те всъщност не
са болни, а техните увреждания са състояния, които изискват по- специален
подход.
Много често самите родители
също не приемат състоянията на децата си и съзнателно ги изолират от техните
връстници, затваряйки ги в къщи, лишавайки ги от социални контакти и качествено
или подходящо обучение.
Ще разгледаме проблемите на
децата със СОП, не толкова от гледна точка на теорията, а практически ще
получите умения за справяне с поведението им в различни ситуации. Надяваме се,
че придобитите умения и преживявания ще ви служат за справяне с посочените по-горе проблеми в житейски или
професионален път.
Пожелаваме ви успех!
Времетраене – 10 мин.
Цели:
1. Да се предоставят знания и да се тренират уменията на участниците за това как да се
справят с поведението на децата със СОП.
2. Формиране на
знания и умения за емпатия и валидация на децата със СОП.
3. Формиране на
умения за креативност у участниците за създаване на по-благоприятна среда за
децата със СОП.
4. Насочване на
вниманието на участниците към проблемите на децата със СОП.
5. Създаване на
интерес за търсене на допълнителна информация по темата.
Задачи:
1. Предоставяне на
информация на участниците за поведението на децата със СОП.
2. Провеждане на
система от упражнения, ролеви игри и дейности.
3. Предоставяне на
възможности за разсъждаване по темата.
4. Предоставяне на
опит на други специалисти относно децата с аутизъм.
5. Предоставяне на
материали (книги, интернет адрес и др.) за допълнителна информация по темата.
11.10 ч. – Написване
на груповите правила.
Един от водещите (Нели Пенчева)
привлича вниманието на участниците като
дава следните разяснения: „Всяка социална и работна група има нужда от правила.
При социалните групи има неписани правила, а при работните правилата се
записват, за да може групата да функционира правилно и да постигне целите си. Тези
правила се определят от групата и се приемат от всички членове. Ще имате нашата
помощ, ако се затруднявате. Желае ли някой да даде предложения за правила?
Галена Грозданова
записва правилата на листа.
Групови правила:
Няма коментари:
Публикуване на коментар