Барабанотерапия и музикотерапия
Барабанотерапия – Когато се произнесе думата „барабан „ (на
английски „дръм„) повечето хора си представят човек, който стои зад комплект
барабани и забива разнообразни ритми, основа за всички други инструменти. До
съвсем скоро думите „барабан„ и „трансформация„ много рядко са били използвани
в едно изречение. Усвояването на лечебните качества на барабанотерапията от
науката е относително ново достижение. Според последните изследвания и доклади
хенд дръмът и неговия ритъм са инструменти за подобряване състоянието на
боледуващите, когато медицинската наука има малко алтернативи за лечение.
Хенд дръмс са барабани от
различни кътчета на земното кълбо. На тях се свири не с палки, а с ръце. Чрез
барабанотерапия могат да се повлияват множество
болести и състояния. Тя е
част отмузикотерапията и сега ще кажа няколко думи за методите и техники на работа при музикотерапия.
Музикотерапия – Днес музикотерапията е утвърден метод, който
може да се приложи при деца със СОП.
Музиката е вид изкуство, свързано със социалното съществуване на човека.
От най-ранно детство, човек разполага с определени средства за изразяване на
своите чувства – мимичен израз, жестове, възклицания и думи: пеене и музиката
разширяват и усъвършенстват тези средства. Музиката е най-емоционалното от
всички изкуства. Музикалният език е своеобразно естетично отражение на
действителността, с подчертан експресивен (външно изразителен) и динамичен
характер, което обогатява усещането на света на детето със СОП и за самото
него, представлявайки непосредствен израз на субективния свят на човешките
чувства.
Има два вида направления в
музикотерапията:
1. Пасивна – организаторът на музикотерапията подава на детето подбрана
с терапевтична цел музика, използвайки уреди за репродукция (възпроизвеждане) и
с помощта на музикални инструменти.
Целите са:
-
възприемане
на музикални изпълнения
-
възприемане
на различно темпо и динамика
-
успокояване
и релаксация чрез слушане.
2. Активна – индивидуално или групово, като се използва прост
инструментариум.
- изпълняване на различно
темпо и динамика
- изпълняване на любими песни
- чрез индивидуална и
комплексна работа от страна на водещите, децата да бъдат привлечени за участие
и задържани в групите по музикотерапия, като по този начин се създаде не само
навик, но и потребност да се слуша музика, както и да се възпроизвежда.
В изследването на Капурсо се
класифицират 105 подбрани откъси от музикални произведения в четири категории в
зависимост от въздействието, което оказват върху слушателите:
1. Щастлив, весел, стимулиращ, триумфиращ
2. Възбуден, неспокоен, дразнещ
3. Носталгичен, сантиментален, успокояващ, медитационен, релаксиращ
4. Молитвен, благоговеен
Няма коментари:
Публикуване на коментар