Определение за дете със СОП:
Понятието
специални образователни потребности е определено в нормативните актове на
Министерството на образованието и науката. СОП могат да имат деца, които срещат
различни затруднения в обучението си, поради:
Сензорни увреждания (нарушено зрение или увреден слух);
Физически увреждания;
Умствена изостаналост;
Сензорни увреждания (нарушено зрение или увреден слух);
Физически увреждания;
Умствена изостаналост;
Генерализирани разстройства на развитието
Езикови-говорни нарушения;
Специфични обучителни трудности; (например дислексия, аграфия др.)
Емоционални или поведенчески проблеми;
Нарушения на общуването и комуникацията;
Хронични заболявания, които водят до СОП;
Езикови-говорни нарушения;
Специфични обучителни трудности; (например дислексия, аграфия др.)
Емоционални или поведенчески проблеми;
Нарушения на общуването и комуникацията;
Хронични заболявания, които водят до СОП;
Множество увреждания
Основно понятие: дете със специални
образователни потребности - СОП - е синоним на широко използвания в англоезичната
педагогическа литература термин chidren with special educational needs, с който
се прави отказ от използваните медицински категории и акцентът се поставя върху
образователните нужди на детето и педагогическият аспект на въздействие.
Използва се във всички международни документи, издадени от ЮНЕСКО, които се
отнасят за децата с увреждания.
Характеристики на поведението на децата със СОП.
Поведението на децата със СОП най-общо казано е различно от поведението на децата с типично развитие и
потребности и се нуждае от специфични подходи според всеки конкретен случай. Най-общо
поведението на децата със СОП се
характеризира със следните отличителни черти - неконтролируемо поведение (не изпълнява
команди), затвореност в свой собствен свят, некомуникативност, понякога
изолираност, някои проявяват агресия,
някои изпълняват повтарящи се действия и ритуали, изричат повтарящи се думи
(ехолалия), без да комуникират, прояви на „тръшкане”, люлеене на тялото,
чувство за малоценност, ниска самооценка. Тъй като детската игра е съществена
част от дейността на децата, трябва да споменем, че играта при тези деца е
по-особена – те често се изолират в игрите си. Аутистите например често играят
с играчките не по предназначение, а използвайки ги по някакъв свой измислен
начин.
Материали – дъска, маркер.
Времетраене – 15 мин.
11.50 ч. - упражнение
№ 4 – „През
погледа на детето със СОП” (Нели Пенчева)
Всеки участник си представя, че е дете със СОП. Дава се инструкция да
се съсредоточат и да покажат чувствата си първо невербално и след това да ги
искажат с думи.
Въпроси за коментар:
1. Как се почувствахте в ролята на дете със СОП?
2.Как възприехте света пред очите на детето със СОП?
3. Променихте ли си отношението към децата със СОП.
Материали – няма
Времетраене – 15 мин.
12.05 – 12.15 ч. – Малка
почивка.
Няма коментари:
Публикуване на коментар