петък, 12 септември 2014 г.

Развитие на умения за справяне с поведението на деца със специални образователни потребности (СОП) „Трудни деца” -трета част

Определение за дете със СОП:
Понятието специални образователни потребности е определено в нормативните актове на Министерството на образованието и науката. СОП могат да имат деца, които срещат различни затруднения в обучението си, поради:
 Сензорни увреждания (нарушено зрение или увреден слух);
 Физически увреждания;
 Умствена изостаналост;
 Генерализирани разстройства на развитието
 Езикови-говорни нарушения;
 Специфични обучителни трудности;
   (например дислексия, аграфия  др.)
 Емоционални или поведенчески проблеми;
 Нарушения на общуването и комуникацията;
 Хронични заболявания, които водят до СОП;
 Множество увреждания
Основно понятие: дете със специални образователни потребности - СОП - е синоним на широко използвания в англоезичната педагогическа литература термин chidren with special educational needs, с който се прави отказ от използваните медицински категории и акцентът се поставя върху образователните нужди на детето и педагогическият аспект на въздействие. Използва се във всички международни документи, издадени от ЮНЕСКО, които се отнасят за децата с увреждания.
Характеристики на поведението на децата със СОП.
Поведението на децата със СОП най-общо казано е различно от поведението на децата с типично развитие и потребности и се нуждае от специфични подходи според всеки конкретен случай. Най-общо поведението на децата със СОП се характеризира със следните отличителни черти  -  неконтролируемо поведение (не изпълнява команди), затвореност в свой собствен свят, некомуникативност, понякога изолираност, някои  проявяват агресия, някои изпълняват повтарящи се действия и ритуали, изричат повтарящи се думи (ехолалия), без да комуникират, прояви на „тръшкане”, люлеене на тялото, чувство за малоценност, ниска самооценка. Тъй като детската игра е съществена част от дейността на децата, трябва да споменем, че играта при тези деца е по-особена – те често се изолират в игрите си. Аутистите например често играят с играчките не по предназначение, а използвайки ги по някакъв свой измислен начин.

Материали – дъска, маркер.
Времетраене – 15 мин.

11.50 ч. - упражнение 4 – „През погледа на детето със СОП” (Нели Пенчева)
    Всеки участник си представя, че е дете със СОП. Дава се инструкция да се съсредоточат и да покажат чувствата си първо невербално и след това да ги искажат с думи.

Въпроси за коментар:
1. Как се почувствахте в ролята на дете със СОП?
2.Как възприехте света пред очите на детето със СОП?
3. Променихте ли си отношението към децата със СОП.
 Материали – няма
 Времетраене – 15 мин.


12.05 – 12.15 ч. – Малка почивка.


Няма коментари:

Публикуване на коментар